Het strikken van je veters is het laatste waar je aan denkt als de temperatuur weer naar beneden gaat en het eerder donker wordt.

Maar laat de winter je niet stoppen om actief bezig gaan en je fit te houden! Gebruik de tips in dit artikel om veilig en gemotiveerd te blijven hardlopen in de koude winter.

 

Kleed je warm aan

Het is belangrijk om meerdere lagen te dragen als je in koude omstandigheden hardloopt. Katoen houdt zweet vast en blijft dus nat, niet prettig als je aan het hardlopen bent. Thermo, compressie of specifieke hardloopkleding wordt zeker aangeraden.

De volgende laag hangt af van het weer. Dit kan een fleece trui, wind of regen jas zijn. Mocht dit in de loop van je training toch te warm zijn kun je je jas uitdoen en om je middel vastmaken.

Een legging onder je lange of korte broek houdt je benen warm. Verder zijn een paar handschoenen en een muts zeker een goed idee.

Het is belangrijk om kleding te dragen dat niet al te zwaar is. Je raakt sneller buiten adem en voor beginnende hardlopers is dit zeker niet prettig.

Ga veilig op pad

Wanneer je in de winter voor of na je werk gaat hardlopen, zal dit waarschijnlijk in het donker zijn. Het is dus slim om gezien te worden door weggebruikers. Draag reflecterende kleding of een lichte kleur, zoals wit of een andere fluoriderende kleur. Draag vooral geen zwarte kleren, autorijders zullen je hierdoor minder snel zien. Gelukkig zijn de meeste hardloopkleren van bekende hardloopmerken wel voorzien van reflecterende delen. Ga hardlopen op paden die het meest verlicht zijn en vermijd de paden waar je je niet helemaal veilig voelt.

Als het weer erg slecht is en de paden ijzig, is het verstandig om helemaal niet te gaan hardlopen. Zelfs de meest ervaren hardlopers gaan in deze omstandigheden niet buiten hardlopen. Een oplossing zou kunnen zijn om bij een sportschool in de buurt op de loopband te gaan hardlopen.

Zorg voor een goede warming-up en cooling-down

Een goede warming-up is erg belangrijk om blessures te voorkomen, en zeker in de winter, het duurt dan iets langer om je lichaam op te warmen.

Begin eerst met wandelen of rustig hardlopen. Waarom zou je haast hebben? Verhoog geleidelijk het tempo en na ongeveer 10 minuten heb je het tempo die je de rest van je hardlooptraining vast gaat houden.

Stop na de warming-up vooral niet om te gaan stretchen! Je lichaam zal hierdoor weer afkoelen. Als je toch zou willen rekken kan dit bijvoorbeeld met dynamische oefeningen tijdens het wandelen zoals:

  • Walking lunges
  • Inverted hamstring
  • Hoge skippings
  • Hakken bil

Ga om af te koelen voor 5-10 minuten op een lager tempo hardlopen. Dit bevordert het herstel van je lichaam na de hardlooptraining. Stop ook nu niet om buiten te gaan stretchen, maar ga binnen stretchen.

Verkouden en hardlopen?

Verkoudheid komt veel voor in de winter, maar het hoeft je niet per se te stoppen om te gaan hardlopen. Het is belangrijk om je eigen gezonde verstand te gebruiken en naar je lichaam te luisteren.

Als de symptomen niet al te erg zijn en je je over het algemeen goed voelt, dan kun je gerust gaan hardlopen. Voel je je erg slecht, dan spreekt het voor zich om niet te gaan. Het is verstandig om niet te gaan hardlopen als je koorts hebt. Je hebt koorts wanneer je lichaam 38ºC of hoger is. Dit is overigens zelden een symptoom van verkoudheid. Je zult je bij het hardlopen met koorts alleen maar slechter gaan voelen. Als je astma hebt kan de koude lucht de klachten erger maken. Maak gebruik van een inhalator voordat je gaat hardlopen en neem deze mee bij de hardlooptraining.

Blijf gemotiveerd

Met het koude weer kan het erg goed helpen om samen met iemand te gaan hardlopen. Dit is de beste manier om toch te gaan als je even geen zin hebt om met het koude weer te gaan hardlopen. Je kunt elkaar motiveren!

Lees deze tips om gemotiveerd te blijven hardlopen.